1 — Rondjes draaien, hopsakee
‘Ik ga je pakken!’ Baby’s zijn dol op dit soort spelletjes. Ze schaterlachen als ze gekieteld of geschommeld worden. En ook als ze ouder zijn, vinden ze het fijn om te stoeien, dollen en rollebollen. Bij het liedje ‘damespaardje, herenpaardje, boerenknol’ hobbelen ze fanatiek mee op je knie en gieren ze het uit bij ‘gat in de weg’ – hoe harder, hoe beter. Wilde spelletjes zijn ook nog eens goed voor de ontwikkeling van kinderen, nu en op latere leeftijd.
Leuke Ted talk over het belang van stoeien met je kind
Hoe krijg je een huilende baby binnen een minuut stil? De troostmethode (The Hold) van dr. Robert Hamilton, die ik in dit hoofdstuk beschrijf, kun je hier bekijken.
2 — Rara, wat zeg ik?
Een interessant hoorcollege over de taalontwikkeling van baby’s. Gegeven door de beroemde Amerikaanse hoogleraar Patricia Kuhl.
3 — Jij bent lief, en jij bent stout
Kunnen baby’s al onderscheid maken tussen goed en kwaad? Het experiment dat ik in dit hoofdstuk beschrijf is ook uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Yale. Wat een lieve baby’s
4 — Hi ha hondenpoep
What makes things funny? Een lesje humor!
5 — Hoe hulpvaardig is mijn dreumes?
Steekt jouw kind de helpende hand toe als je zit te stuntelen? Het experiment dat ik in dit hoofdstuk beschrijf is ook uitgevoerd door het Max Plack Instituut. Kijken!
6 — hoe vrijgevig is mijn dreumes?
Geen beeldmateriaal beschikbaar
7 — Spiegelproef
Een filmpje van de spiegelproef waarmee je zelfbewustzijn kunt meten. Hé, waar is dat leuke speelkameraadje nou gebleven?
8 — Heeft mijn kind getalbegrip?
Een filmpje van het klassieke conservatie-experiment van de bekende ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget. Kinderen tot zeven jaar zouden geen gevoel hebben voor hoeveelheden, dacht Piaget. De verklaring gaat tegenwoordig niet meer op. Wel interessant om te kijken hoe de proef wordt uitgevoerd.
9 — Ik praat jij doet
Geen beeldmateriaal beschikbaar
10 — Bob de Bouwer-examen
Geen beeldmateriaal beschikbaar
11 — Ik denk dat jij denkt
Jonge kinderen snappen niet dat andere mensen er andere interesses, gedachtes en gevoelens op nahouden. Ze denken bij alles nog heel erg vanuit hun eigen ik: als ik iets denk en vind dan vindt een ander dat ook. Zo rond de 4,5 jaar hebben kinderen een Theory of Mind (ToM), ze hebben het vermogen ontwikkeld om door de ogen van een ander naar een situatie te kijken. Een filmpje van het ToM-experiment vind je hier
12 — Getallen, getallen en nog eens getallen
Geen beeldmateriaal beschikbaar
13 — Rekenen met kippen
Geen beeldmateriaal beschikbaar
14 — De eekhoorn en de eenhoorn
In dit hoofdstuk verwijs ik o.a. naar een experiment van de Universiteit van Lancaster over magisch denken bij vier- tot zesjarigen. De kinderen uit het onderzoek krijgen een magische box die kindertekeningen tot leven kan brengen. Stop er een tekening van een spin in, spreek de toverspreuk: ‘alfa, beta, gamma.’ hardop uit. Et voilà: de spinnentekening komt tot leven. Ook al geloofden kinderen het eigenlijk niet, toch probeerden ze de box massaal uit toen de onderzoeker de kamer uit was. Kijk maar naar het filmpje
De kleurplaat uit het boek is ook als PDF te downloaden en uit te printen.
15 — De marshmallow test
Het is een klassieker uit de psychologie, de marshmallow-test. Dit snoep-experiment (welk kind wil daar niet aan meedoen?) is van grote voorspellende waarde. In mijn boek beschrijf ik uitgebreid hoe je proef kunt uitvoeren en interpreteren. Hier een paar leuke filmpjes van de marshmallow-test
16 — Teken een mens
Na hun elfde jaar stoppen een hoop kinderen met tekenen in hun vrije tijd. Ze worden zich steeds bewuster van hun tekortkomingen. En raken er stellig van overtuigd dat ze niet goed kunnen tekenen. De tekeningoefening (op zijn kop tekenen) kan het creatieve vuurtje in je kind aanwakkeren. Maar ook onderstaande TED talk kan inspiratie geven om de kleurpotloden weer uit de kast te halen. Je kind hoeft niet eens perse Engels te verstaan. De opdracht is simpel: Pak een potlood en vel papier en teken met Graham Shaw mee.
17 — Welk kind is het meest zoals ik?
Geen (beeld)materiaal beschikbaar
18 — Wat je ziet ben je zelf
Geen (beeld)materiaal beschikbaar
19 — Wie mooi wil zijn moet slank zijn
Het experiment uit dit hoofdstuk is in veel varianten uitgevoerd, met foto’s, barbiepoppen, tekeningen van silhouetten. Wij hebben in ons boek illustraties gebruikt. Mocht je interesse hebben in meer beeldmateriaal? Dan kun je dat hier downloaden..
20 — Bekijk het eens door een roze bril
Geen (beeld)materiaal beschikbaar
21 — Weet je nog van die luchtballon
Geen (beeld)materiaal beschikbaar
22 — Een dagje naar het strand
De kleurplaat uit hoofdstuk 22 van het boek is ook als PDF te downloaden en uit te printen.
23 — Meisjes zijn lief, jongens zijn stoer. Toch?
In dit hoofdstuk verwijs ik naar het filmpje Like a Girl van Always, een ijzersterke reclame waarin vooroordelen over jongens en meisjes zichtbaar worden gemaakt. Benieuwd naar het filmpje?
24 — Emoties raden, gezichten lezen
In dit experiment over het lezen van emoties, moeten kinderen bij meisjesgezichten raden welke emotie erbij hoort. Je kunt de gezichten hier downloaden. Dan kan je kind onder elk gezicht de bijpassende emotie schrijven. Wel zo handig.
Download hier het beeldmateriaal van de Ohio State Universiteit van de vrouwengezichten die je kunt gebruiken voor het Gezichtsexpressiespelletje
Liever beeldmateriaal van een mannengezicht? Dat kan ook! Houd rekening met het volgende: de eerste zes gezichten zijn het makkelijkst (gele kaartjes), de twaalf gezichten die daarop volgen zijn moeilijker omdat ze twee emoties uitdrukken (blauwe kaartjes) en de laatste twee gezichten (haat and geïntimideerd) zijn het moeilijkste (groene kaartjes)